Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsme v Hongkongu slavili Mikuláše

Oslavy Mikuláše jsme prvních pár let v Hongkongu vůbec neřešili. Tato situace se (stejně jako celé naše životy) změnila až s příchodem Juniora.

 

Tehdy jsem se rozpomněla na tyto krásné evropské tradice a přemýšlela jsem, jak je uvést do života v Hongkongu alespoň v naší rodině a okruhu našich přátel. Rozhodla jsem se, že ta správná chvíle nastala v roce 2012, kdy Junior oslavil své čtvrté narozeniny. Usoudila jsem, že to bude věk, kdy by ho návštěva Mikuláše už mohla zajímat. 

Ale jak slavit Mikuláše ve městě, kde tyto tradice neznají? To byl na počátku velký logistický oříšek. Kde sehnat kostýmy a hlavně kde sehnat lidi? Své pátrání jsem začala na nizozemském generalním konzulátu, kde dle mých informací Mikuláše slavili a ty správné kostýmy měli. Má informace se ukázala jako správná, ale kostýmy měli Holanďani bohužel jen pro vlastní potřebu. Nakonec se mi podařilo sehnat kostým Mikuláše od jedné kamarádky Češky, který si ho doma ušila sama. Rekvizity na anděla a čerta jsem dala dohromady po několika návštěvách stánků s maskami a různými převleky ve známé Pottinger street. Nebylo to sice ideální, ale čert se mi docela podařil. Pro náš zahajovací ročník Mikuláše jsem sehnala masku tak hrozivou, že se čerta lekli i někteří dospělí. 

Ten první Mikulášský večer se nás sešlo opravdu hodně. Pojala jsem to jako velkou párty se spoustou jídla a pití nejen pro děti, ale i pro dospělé. Jako začátek advetního času a příprav na Vánoce a též jako seznámení s Mikulášem pro začátečníky. Dokonce se mi tenkrát podařilo upéct i pár kousků cukroví (největší úspěch měly vanilkové rohlíčky) a sehnat živý vánoční strom, který krásně voněl lesem. Každý účastník si mohl vybrat z koše vánočních ozdob a jednu či dvě na strom pověsit. Trochu mě mrzí, že z té první párty nejsou téměř žádné dochované záznamy. A to i přesto, že se jí učastnili tři profesionální fotografové a jedna kameramanka. Občas přemýšlím, kde dnes všichni jsou. Myslím, že většina z nich už ani není v Hongkongu.

Další ročníky mikulášských slavností se už soustředily hlavně na děti. Kostýmy už jsem měla vyřešené, ale přesto jsem každý rok stála před problémem, kde sehnat lidi. Svůj mikulášský "dream team" jsem dala dohromady až asi ve 4. ročníku oslav. Kamarád, který obvykle dělal čerta, byl povýšen na Mikuláše, anděla dělala jedna moje bývalá česká studentka s andělskou tváří, a čert byl děsivý i bez masky. Nejenže z něho šla nefalšovaná hrůza. On též poctivě honil děti po bytě a snažil se ty zlobivé pochytat do pytle. Takové nasazení se cení. 

Když jsem se dnes Juniora ptala na to, co si z mých pracně připravovaných mikulášských veselic pamatuje, tak to jsou právě čerti. Pamatuje si, jak se on a jeho asi deset kamarádů před čertem zavřeli v koupelně, jak se tam tlačili, hlava na hlavě, a jak se báli. 

A též pravil, že mu bylo líto těch lidí, co jeli s Mikulášem, čertem a andělem v autobuse. Tomu jsem nerozumněla. Až po chvíli mi to došlo. To byla další tradice, kterou jsem zavedla. Všichni mí kamarádi-dobrovolníci přišli nejdříve k nám a poté co se setmělo a dorazily všechny pozvané děti, nenápadně se v ložnici nastrojili do kostýmů, a pak ještě nenápadněji vyklouzli z domu ven na ulici. A pak dle pokynů dorazili na autobusovou zastávku přímo před naším domem. A to byla ta pravá chvíle, kdy jsme děti upozornili, že Mikuláš a jeho pomocníci přicházejí. Děti se vrhly k oknu a sledovaly, jak Mikuláš, anděl a čert vzorně čekají na přechodu na zelenou, jak přecházejí ulici a jak se pomalu ale jistě blíží k nám. 

Dalším bodem mé přípravy bylo vypracování krátkého seznamu výčtu dobrých i jiných skutků každého dítěte. Tento seznam jsem vložila do Mikulášovy svaté knihy, což byl velký sešit s ozdobnými červenými deskami, který jsem koupila před mnoha lety někde v Laosu. Podklady pro malé hříšníky mi dodaly jejich maminky. Některé to odflákly, ale jiné zase napsaly o každém dítěti elaborát hodný literárního ocenění. Obzvlášť jedna místní maminka, která měla za manžela Švýcara a mikulášské tradice znala, si dávala velmi záležet. 

Po jeho příchodu, děti jedno po druhém předstupovaly před Mikuláše, aby si vyslechly jeho hodnocení a povzbuzení a pak mu zpívaly nebo přednesly básničku. Některé vypadaly po Mikulášově domluvě minimálně několik minut velmi motivované. Například jeden chlapeček, který nerad četl, si vzal Mikulášova slova tak k srdci, že si ještě u nás našel nějakou knihu, tiše se usadil do koutku a začal si číst. Jeho maminka byla nadšená. Jiný byl zase úplně vyděšený z toho, že o něm Mikuláš všechno ví. Nechápal, jak je to možné. Toho uklidnil Junior, který mu práskl, že mě viděl odpoledne něco psát a vkládat listy do “svaté knihy”. A to jsem si myslela, že jsem byla nenápadná.

Vzpomínám si, že jeden rok u nás zlobivé děti dostávaly v balíčku vedle ovoce a sladkostí i brambory. Uhlí ne, to mi připadalo příliš kruté. Obzvlášť když pro většinu místních dětí to bylo první a zřejmě i poslední setkání s Mikulášem. Ale osvětu jsem dělala i mezi jejich rodiči, kterým jsem před Mikulášskou nadílkou posílala informace, vysvětlovala tradice a historii a hlavně zdůrazňovala, že Mikuláš není Santa Claus. 

Nejzajímavější zpětnou vazbu jsem dostala od toho děsivého čerta, kterého jsem zmínila výše. Byl to český student, který byl v Hongkongu na ročním studijním pobytu na Lingnan University. Napsal tehdy na svém blogu o svém nečekaném angažmá čerta u nás a též o tom, jak zvláštní bylo slavit Mikuláše v Hongkongu s lidmi, kteří o něm nemají ponětí. Cítila jsem, že má pravdu, bylo to určitě hodně zvláštní. Ale já toho, že jsem v Hongkongu dělala mikulášskou osvětu, nelituji. Věřím, že to mělo svůj smysl, i když není jisté, co si Junior a jeho kamarádi zapamatovali. Doufám, že minimálně toho čerta a vanilkové rohlíčky by si pamatovat mohli. :-) 

Autor: Marketa Moore | neděle 5.12.2021 17:25 | karma článku: 16,14 | přečteno: 299x
  • Další články autora

Marketa Moore

Oskaři 2023 aneb když jsou skutečné příběhy lepší než filmy

Život mnohdy píše lepší příběhy než by si kdokoliv z nás dokázal vymyslet. Nebo vysnít. Oskarový triumf vietnamského herce Ke Huy Quan je důkazem toho, že je třeba svým snům věřit, i když se všem okolo mohou zdát nereálné

15.3.2023 v 2:53 | Karma: 7,37 | Přečteno: 341x | Diskuse| Kultura

Marketa Moore

Vánoce jsou sbaleny, ale nezoufejme. Přichází Rok Králíka

“Leden za kamna vlezem" nepatříval mezi mé oblíbené měsíce. Po rozsvícených Vánocích a Silvestru jakoby se zhaslo a celý svět se pohroužil do neutěšeně pochmurné mlhy krátkých dní a dlouhých zimních večerů...

20.1.2023 v 4:20 | Karma: 9,56 | Přečteno: 213x | Diskuse| Ostatní

Marketa Moore

Vítaní prvního občánka v posledním rouškovém skanzenu na světě

Jako každý rok nám 1. ledna přinesla média zprávu o tom, kterým šťastným rodičům se v Hongkongu narodilo první dítě v roce 2023. Letos to byl chlapeček Aden, který přišel na svět 43 minut po půlnoci.

12.1.2023 v 10:45 | Karma: 11,39 | Přečteno: 252x | Diskuse| Ostatní

Marketa Moore

Hongkong po 25 letech (1): Jedna univerzita, dva tábory a my ostatní

?Některé otázky týkající se Hongkongu mi v hlavě rezonují ještě dlouho poté, co rozhovor skončil. Otázka, kterou mi položil Vladimír Kroc letos v červenci v Praze, je jednou z nich: Jak se Hongkong změnil za posledních 25 let?

25.11.2022 v 10:48 | Karma: 15,17 | Přečteno: 302x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Cestování pro pokročilé aneb reality show zvaná Návrat do Hongkongu (NDHK)

Píše se rok 2022, ale Návrat do Hongkongu stále patří mezi jednu z nejnáročnějších cestovatelských disciplín. Na stupnici obtížnosti bych toto dobrodružství zařadila ještě před cestu do Severní Koreji před covidem.

1.9.2022 v 2:30 | Karma: 13,07 | Přečteno: 442x | Diskuse| Cestování

Marketa Moore

Cestování v době covidové (2): Karanténní hotely aneb nejen cesta ale i návrat je cíl

Všude ve světě už sice covid skončil, ale v Hongkongu se čas zastavil v roce 2020. Covidová opatření a restrikce stále řídí naše životy a terorizují místní obyvatelstvo.

22.6.2022 v 12:04 | Karma: 29,32 | Přečteno: 3591x | Diskuse| Cestování

Marketa Moore

Sobota 35. května byl den, kdy se před 33 lety v Pekingu nic nestalo

Přípravy na den, kdy se nic nestalo, začaly letos v Hongkongu nezvykle brzo. Už dva dny před ním, jsme byli upozorněni, že nemáme chodit sami do parku. Nedoporučovalo se také nosit květiny, svíčky nebo trička s nápisy.

8.6.2022 v 5:57 | Karma: 21,80 | Přečteno: 741x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Svátek dračích člunů v naši hongkongské česko-anglické domácnosti

Dnes je sice pátek, ale v Hongkongu slavíme Svátek dračích člunů ???, též zvaný Tuen Ng, a tak máme opět volno.

3.6.2022 v 6:52 | Karma: 12,62 | Přečteno: 285x | Diskuse| Ostatní

Marketa Moore

Jak jsme jeli do Sin-ťiangu a neporušili žádný zákon

Do Sin-ťiangu jsem se měla namířeno už od svých studentských let v Pekingu. Nakonec jsem tam ale docestovala až v roce 2017 a byl to nezapomenutelný zážitek, při kterém neutrpělo žádné zvíře, rostlina ani zákon.

19.5.2022 v 10:48 | Karma: 17,49 | Přečteno: 752x | Diskuse| Cestování

Marketa Moore

Cestování v době covidové (1)

V posledních dvou letech pro nás představa cestování nebyla spojena s radostí, ale s nesmírným stresem. Jak prohlásila moje rakouská kamarádka Tina, plánovaní cestování z Hongkongu a zpět je dnes podobně dobrodružné, jako

12.5.2022 v 9:40 | Karma: 14,04 | Přečteno: 521x | Diskuse| Cestování

Marketa Moore

O Svátku Čistého Jasu a o naději

Tradiční čínský svátek Čching Ming neboli (kostrbatě přeloženo do češtiny) Svátek Čistého Jasu, letos případl na 5. dubna. Je to den, kdy si lidé připomínají své příbuzné, kteří je předešli v cestě onen svět.

6.4.2022 v 17:18 | Karma: 9,47 | Přečteno: 109x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Na nákupech…jako na lovu pokladů

Fotografie prázdných regálů od zeleniny v hongkongských obchodech obletěly celý svět. Nedostatek potravin je ale dnes jedním z našich nejmenších problémů

14.3.2022 v 11:01 | Karma: 13,01 | Přečteno: 445x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Hongkong a Ukrajina (a tak trochu i Austrálie a Polsko)

V druhé polovině února jsem se sešla na kafe s mou kamarádkou Natashou. Natashu znám už mnoho let a mrzelo mě, že jsme se dlouho neviděly. Naše poslední setkání před 13 lety si pamatuji přesně. Natasha byla totiž poslední člověk,

10.3.2022 v 10:10 | Karma: 13,90 | Přečteno: 430x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Na Tři Krále o krok dále…a o dva roky zpátky: očkování, omikron a nový lockdown

Když jsem na Tři Krále napsala K+M+B 2020, zarazila jsem se. Už je přece rok 2022. Přesto byl můj pocit pochopitelný. S příchodem omikronu si v novém lockdownu připadáme, jako bychom cestovali časem a ocitli se o dva roky zpátky

14.1.2022 v 5:32 | Karma: 13,93 | Přečteno: 468x | Diskuse| Společnost

Marketa Moore

Silvestr a Nový rok na ostrově Cheung Chau

Silvestr na Cheung Chau byl poklidný. Žádný virvál v podobě petard a ohňostrojů se nekonal. Pro místní rybáře to byl večer jako každý jiný. Ale pro nás, turisty z ostrova Hongkongu, tam měl začátek roku 2022 zvláštní kouzlo

10.1.2022 v 11:29 | Karma: 16,47 | Přečteno: 260x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Jak jsme slavili Štědrý večer aneb možná přijde i Ježíšek

Štědrý den byl letos v Hongkongu opět neobyčejný. Nejprve dobrá zpráva. Po počátečních dramatech pokročilých začátečníků, se nám nakonec podařilo sehnat vánoční strom. Oproti očekávaním strom dorazil k nám přímo domů 14.12.

4.1.2022 v 11:04 | Karma: 16,40 | Přečteno: 402x | Diskuse| Osobní

Marketa Moore

Hongkong na talíři (1): Dim sum pro začátečníky

Když se mě někdo zeptá, jaká máme v Hongkongu zvláštní jídla, jako první mě napadne dim sum ??, což v překladu znamená “lehce se dotknout srdce”. Láska prý prochází žaludkem, ale dim sum...ten pohladí přímo vaše srdce

9.12.2021 v 6:26 | Karma: 22,52 | Přečteno: 624x | Diskuse| Cestování

Marketa Moore

Listopadové písně z Hongkongu

17. listopadu jsem oslavila procházkou po tržišti ve čtvrti Wanchai. Vzpomínala jsem na tento den před 32 lety, kdy jsme se vraceli do Prahy z Itálie, kam nás tehdy komunisti na krátkou chvili vypustili na svatořečeni Anežky České

19.11.2021 v 9:42 | Karma: 10,55 | Přečteno: 157x | Diskuse| Společnost

Marketa Moore

Malé ohlédnutí za měsícem říjnem v Hongkongu: maraton, vojáci a političtí vězni

Říjen byl letos náročný. Zahájili jsme ho státním svátkem ČLR. Poté začalo zpřísňování proti-covidových opatření, i když tu v komunitě žádný covid není. V ulicích častěji potkáváme vojáky z Číny. Ale Hongkong stále dýchá a žije

2.11.2021 v 9:35 | Karma: 10,31 | Přečteno: 167x | Diskuse| Společnost

Marketa Moore

“I kdyby trakaře padaly” aneb jak jsme volili v Hongkongu

?Volební pátek nezačal dobře. Venku se ženili čerti a Junior ráno zkoumal předpověď počasí s nadějí, že bude zrušena škola. Bohužel marně. Až v sobotu se tajfun Lionrock přiblížil k Hongkongu a vláda doporučila nevycházet ven

12.10.2021 v 6:24 | Karma: 11,83 | Přečteno: 316x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 31
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 523x
Více než 25 let jsem doma v Hongkongu. Píšu o životě tady z pohledu Češky v bývalé britské kolonii pod čínskou správou. A též o cestách i necestách po Asii a okolí.

Postřehy a obrázky z každodenního života na Facebooku na stránce "Byl jednou jeden přístav" @pristavHongKong

Seznam rubrik